10+1 facts για το Grand Prix του Άμπου Ντάμπι

Μια στροφή και… τέλος. Ολική καρό σημαία θα κυματίσει στην μεγαλύτερη πόλη των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και το ertsports.gr έχει συλλέξει και σας παραθέτει τα σημαντικότερα γεγονότα που πρέπει να γνωρίζετε, με… μπόνους!

Τόπος του “εγκλήματος”; Που αλλού; H Γιάς Μαρίνα! Το τελευταίο Grand Prix για την αγωνιστική χρονιά 2023 της Formula 1 είναι γεγονός. Πρόκειται για νυχτερινό αγώνα, στον οποίο η F1 φροντίζει κάθε χρόνο να κάνει την νύχτα… μέρα, με τον συγκλονιστικό τρόπο φωταγώγησης. Για τον “τελικό” της ελίτ του μηχανοκίνητου αθλητισμού λοιπόν, το ertsports.gr σας παρουσιάσει δέκα γεγονότα που πρέπει να γνωρίζεται, με ένα ακόμη ως… έκπληξη.

10+1 Facts

  1. Η πίστα διαθέτει μερικές ιδιαιτερότητες, κάνοντάς την… προχωρημένο σιρκουί. Πιο συγκεκριμένα, η Γιάς Μαρίνα διαθέτει τούνελ! Για την ακρίβεια, πρόκειται για ένα μικρό υπόγειο πέρασμα, από το οποίο πραγματοποιούν τα μονοθέσια την έξοδό τους από τα pit, ούτως ώστε να βγουν στην πίστα. Μάλιστα, ανάμεσα στις… κάποτε στροφές 18 και 19, βρίσκεται το ξενοδοχείο “Yas Viceroy”!
  2. Η αεροπορική εταιρία “Etihad” είναι η εθνική εταιρία που χρησιμοποιούν για τα ταξίδια τους – και όχι μόνο – οι πολίτες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Για αυτό, είναι ο κύριος χορηγός του Grand Prix, ενώ παράλληλα είναι εύκολο να διακρίνει κανείς από την πίστα τα αεροπλάνα που απογειώνονται και προσγειώνονται στο πολύ κοντινό αεροδρόμιο.
  3. Το σιρκουί του Άμπου Ντάμπι έχει τον τρόπο να διαμορφώνεται με έξι διαφορετικούς σχηματισμούς, εξυπηρετώντας έτσι διάφορους αγώνες του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
  4. Στους τρεις από τους τέσσερις πρώτους αγώνες στην ιστορία της πίστας στην Γιάς Μαρίνα (πρώτο GP το 2009), οι οδηγοί που είχαν καταφέρει να κερδίσουν την Pole Position, δεν… τερμάτισαν στον αγώνα.
  5. Το Grand Prix του Άμπου Ντάμπι ήταν ο μοναδικός αγώνας που είχε ονομαστεί μετά από την πόλη από την οποία φιλοξενούνταν. Ωστόσο, το 2021 άλλαξαν οι ονομασίες του μεξικάνικου και του βραζιλιάνικου GP, σε “Grand Prix Μεξικού” (η πρωτεύουσα του Μεξικό έχει το ίδιο όνομα με την χώρα) και σε “Grand Prix Σάο Πάολο”, αντίστοιχα.
  6. Το πρώτο τριήμερο που διεξήχθη στην συγκεκριμένη πίστα, ήταν το 2009. Πρόκειται για αγώνα 58 γύρων, με την πίστα να καλύπτει 5.281 χιλιόμετρα απόστασης, πράγμα που σημαίνει πως με το πέσιμο της καρό σημαίας όσοι τερματίσουν θα έχουν διανύσει 306.183 χιλιόμετρα. Τον ταχύτερο γύρο κρατά ο Μαξ Φερστάπεν, με 1:26.103, από το 2021, όταν και τερμάτισε πρώτος στον τελευταίο αγώνα της χρονιάς, κατακτώντας στο… νήμα το πρώτο του πρωτάθλημα, μέσα από τα χέρια του Λιούις Χάμιλτον.
  7. Τα μονοθέσια χρειάζονται περίπου το 69% της συνολικής τους δύναμης σε κάθε γύρο στο Γιάς Μαρίνα. Μάλιστα, αν σκεφτεί κανείς πως η μεγαλύτερη ευθεία της πίστας, η οποία είναι και μια από τις μακρύτερες στην Formula 1 γενικά, κρατάει 14 δευτερόλεπτα, τότε γίνεται κατανοητό το πόσο επίπονο είναι για τους οδηγούς. Όσον αφορά τους πιλότους, πρέπει να κάνουν 68 αλλαγές ταχυτήτων ανά γύρο, που ισοδυναμεί σε 3.944 αλλαγές σε όλο τον αγώνα, ο οποίος απαρτίζεται από 58 περάσματα.
  8. Ο Λιούις Χάμιλτον είναι ο πιο πετυχημένος οδηγός στην εν λόγω πίστα, έχοντας συλλέξει πέντε νίκες. Ωστόσο, οι πιο πετυχημένες ομάδες είναι δύο, με την Mercedes και την Red Bull να μοιράζονται από έξι νίκες η κάθε μία.
  9. Οι “Κόκκινοι Ταύροι” έχουν αφήσει ένα πολύ καλό στατιστικό στην Γιάς Μαρίνα, αφού δεν έχουν αποτύχει ποτέ στο να βάλουν και τα δύο μονοθέσιά τους στο Q3, στο τελευταίο κομμάτι των κατατακτήριων δοκιμών.
  10. Το 2012, ο Κίμι Ραϊκόνεν νίκησε στο Άμπου Ντάμπι, οδηγώντας την Lotus, σημειώνοντας το πρώτο κορυφαίο αποτέλεσμα για κάποιον που δεν εκκίνησε από την πρώτη σειρά του grid (1η και 2η θέση). Πιο συγκεκριμένα, ο Φινλανδός αρχικά ήταν στην και ύστερα βρέθηκε στην πρωτιά του βάθρου. Μάλιστα, ο πρωταθλητής 2007 με την Ferrari, όταν ρωτήθηκε για την γνώμη του σχετικά με την συγκεκριμένη πίστα, απάντησε: «Οι πρώτες στροφές είναι πολύ καλές, αλλά το υπόλοιπο του σιρκουί είναι σκ@#@».

+1. Το 2021, η Γιάς Μαρίνα μας χάρισε έναν από τους καλύτερους αγώνες της τελευταίας δεκαετίας -τουλάχιστον -! Πιο συγκεκριμένα, ο Λιούις Χάμιλτον και ο Μαξ Φερστάπεν οδεύσαν στο τελευταίο αγώνα, έχοντας 369.5 βαθμούς, έκαστος! Το αποτέλεσμα κρίθηκε τελευταία στιγμή, αφού λόγω σύγκρουσης του Νίκολα Λατίφι, το αυτοκίνητο ασφαλείας ήταν έξω στον τελευταίο γύρο, με τον Βρετανό να βρίσκεται πρώτος αλλά… με ταλαιπωρημένα ελαστικά, ενώ ο Ολλανδός είχε φρέσκια γόμα. Στο ύστατο πέρασμα, ο επτάκις παγκόσμιος πρωταθλητής δεν κατάφερε να αντισταθεί στην επίθεση που του εξαπέλυσε ο νεαρός πιλότος της Red Bull, με αποτέλεσμα ο Φερστάπεν να τον προσπεράσει και να κατακτήσει τον πρώτο τίτλο στην Formula 1!

Επιμέλεια: Γιώτα Κουφού

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ